REFLEKSI 2

Saturday, April 24, 2010

Disediakan Oleh:
Nurul Hidayah Bt Mohd Anuar (A111729)

Tarikh : 4. Mac. 2010
Hari : Khamis
Pada jam 12.00 tengah hari, saya bersama empat orang ahli kumpulan yang lain bertolak ke Melaka untuk menjalankan satu kajian yang berkaitan dengan lebah madu bagi memenuhi tugasan kursus GGGB4113 (Sains Kehidupan Dalam Pendidikan). Perjalanan dari Universiti Kebangsaan Malaysia ke Ayer Keroh, Melaka mengambil masa lebih kurang 2 jam 30 minit. Kami tiba di Muzium Lebah Sedunia, Ayer Keroh pada jam 3.00 petang. Muzium ini terletak di Jalan Air Keroh, hanya sekitar 3 kilometer dari pintu keluar Highway PLUS Ayer Keroh. Kunjungan saya kesana telah memberikan banyak ilmu yang berkaitan lebah dan madu.
Muzium ini memaparkan pelbagai spesis serangga khususnya lebah, tebuan, peringat, kelulup dan banyak lagi. Serangga-serangga ini diawetkan terlebih dahulu sebelum dipamerkan untuk pemuziuman. Serangga-serangga ini diperoleh daripada pembekal dan juga orang perseorangan yang , di seluruh negara. Muzium Lebah Sedunia ini telah ditubuhkan oleh Mr Ong Kang Peng yang merupakan seorang pakar pemeliharaan dan penjagaan lebah. Beliau memulakan perniagaan lebah sejak tahun 1978 lagi.

Melalui pameran yang telah dipamerkan ini, pelbagai ilmu berkenaan lebah telah dapat saya pelajari khususnya berkaitan anatomi, spesis, habitat, pemakanan, serta khasiat madu lebah itu sendiri. Selain melihat pameran tersebut, kami diberi peluang untuk menikmati pelbagai produk hasil lebah seperti jeli raja, propolis dan madu biasa.Setelah melihat pameran di Muzium Lebah, kami bertolak ke Bandar Melaka lebih kurang jam 5.00 petang untuk mencari tempat penginapan.
Tarikh : 5. Mac. 2010
Hari : Khamis
Selepas selesai bersarapan pagi,saya bersama empat lagi rakan kumpulan yang lain memulakan perjalanan ke Ladang Penternakan Lebah, Bukit Katil, Melaka. Perjalanan dari tempat penginapan kami ke sana menambil masa lebih kurang 20 minit.
Kami tiba di Ladang Penternakan Lebah, sekitar jam 10.45 pagi. Saya sedikit kecewa kerana saya membayangkan ladang tersebut besar, namun ianya hanyalah sebuah kedai yang mempemarkan produk yang dihasilkan daripada lebah. Setibanya di sana, kami disambut baik oleh kaki tangan bertugas dan memperkenalkan kami kepada Mr. Ong Kang Peng iaitu pengusaha kilang/ladang penternakan lebah.Selepas mendengar taklimat ringkas berkenaan sejarah penubuhan, operasi ladang, serta informasi berkaitan lebah kami dibawa ke tapak penternakan lebah oleh Mr. Ong sendiri. Tibanya di sana, saya begitu teruja dengan keunikan kaedah penternakan lebah secara moden. Kaedah sangkar ini divarisikan dengan kaedah tradisional yang mengelilingi pokok durian.

Kawasan penternakan ini merupakan kawasan larangan. Hanya kakitangan serta orang tertentu sahaja dibenarkan masuk. Ini kerana bagi mengelak berlaku sebarang kajadian yang tidak diingini berlaku. Di sana juga kami telah diberi penerangan dengan lebih terperinci berkenaan teknik pemeliharaan dan penjagaan lebah.Mr. Wong merupakan seorang pakar dalam hal yang berkaitan penjagaan dan penternakan lebah. Beliau telah berkecimpung dalam dunia lebah lebih 20 tahun. Banyak pengalaman beliau dalam dunia penternakan lebah telah dikongsi bersama kami. Beliau juga merupakan seorang yang baik hati serta peramah dan mesra dengan pengunjung.
Di sana juga, kami diberi peluang untuk mendekati sangkar lebah. Kami di ajar teknik membuka sangkar lebah bagi mengelak daripada disengat. Saya tidak melepaskan peluang untuk membuka sangkar tersebut. Saya sempat memegang kepingan sarang lebah yang mengandungi ratusan ekor lebah. Sebaik sahaja membuka penutup sangkar, ratusan ekor lebah keluar dan mengerumuni saya. Saya agak panik, namun Mr. Wong menyuruh saya supaya tenang kerana lebah-lebah itu tidak akan menyengat.
Setelah selesai membuat lawatan di ladang penternakan tersebut, saya dan rakan yang lain di bawa Mr. Ong ke bahagian pentadbiran. Di sana kami telah diberikan peluang untuk menikmati pelbagai produk dari lebah. Di sini, ilmu berkenaan lebah dapat saya perolehi lagi. kami juga telah diberi sedikit cenderahati dari pihak ladang. Ribuan terima kasih diucapkan kepada Mr. Ong dan warga Ladang Penternakan Lebah Bukit Katil kerana memberikan kerjasama serta ilmu dalam program lawatan kami.

0 comments:

Post a Comment