REFLEKSI 4

Saturday, April 24, 2010

Disediakan oleh:
Zuraihah Bt Othman (A115977)

Pada 4 mac 2010, saya bersama 4 ahli kumpulan yang lain bertolak ke Melaka untuk membuat lawatan ke muzium lebah sedunia. Lokasi tersebut tidak lah terlalu susah untuk dicari. Di sana mempunyai banyak jenis-jenis madu yang telah siap diproses. Muzium ini tidaklah terlalu besar. Tetapi, pelbagai pengetahuan yang akan kita dapati apabila melawati tempat tersebut. Kelihatan di sini semua pekerjanya adalah berbangsa cina. Akan tetapi, walaupun berbeza agama dan bangsa, layanan yang diberikan kepada kami begitu memuaskan. Mereka semua sungguh peramah dan pandai mengambil hati menyebabkan kami semua tidak terlalu segan.
Apabila kami sampai di sana, seorang pekerja telah ditetapkan untuk memberikan kerjasama kepada kami dalam hal-hal yang berkaitan dengan usahawan madu lebah ini. Saya amat kagum sekali apabila di sini terdapat banyak jenis madu yang mempunyai nama dan kegunaan yang pelbagai. Di sini kebanyakannya hanya sekadar pameran sahaja yang berkaitan dengan lebah. Akan tetapi, untuk tempahan dan pembelian juga disediakan perkhidmatannya di sini. Keesokan harinya pula kami akan melawat ladang lebah itu sendiri yang terletak di bukit katil. Masa untuk ke sana lebih kurang sejam perjalanan.



Pada 5 MAC 2010, kami meneruskan perjalanan kami ke bukit katil yang mana terletaknya ladang yang terbesar di Melaka yang dimiliki oleh Mr.Ong. Pada mulanya kami agak bimbang jika sekiranya kami tidak dapat kerjasama yang sepenuhnya daripada beliau. Pandangan awal saya kemungkinan Mr.Ong tidak akan dapat memberi kerjasama memandangkan beliau seorang yang sibuk dan merupakan pemilik kepada ladang tersebut. Akan tetpi, sangkaan saya sama sekali salah. Mr. Ong terlalu peramah. Sama juga dengan pekerja-pekerjanya di muzium semalam.
Dari pejabat beliau, beliau sendiri turun padang untuk membawa kami ke ladang nya. Dari tempat beliau ke ladang mengambil masa dalam 15 minit untuk sampai. Pada masa itu, saya sangat terharu kerana tidak menyangka pemilik ladang sendiri yang merangkap bos sanggup mengorbankan masa beliau semata-mata untuk kami. Walaupun saya tahu dari keadaannya yang kelihatan terlalu sibuk, namun beliau sudi memberikan sedikit masa beliau kepada ahli kumpulan kami. Apabila sampai ke ladang tersebut, sekali lagi saya kagum kerana tidak menyangka Mr.Ong mempunyai ladang ternakan lebah yang begitu luas. Akan tetapi, saya agak terkilan kerana tidak dapat melawat ke kilang pemprosesan lebah madu yang dimiliki oleh beliau. Hal ini kerana atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Selepas ke sana, banyak input-input penting yang saya dapati yang berkaitan lebah dan madunya.
Saya amat berterima kasih kepada Mr.Ong dan pekerjanya di atas kerjasama dan layanan yang diberikan. Begitu besar jasa beliau dalam proses menyiapkan projek kami ini. Tidak sia-sia kesanggupan kami untuk datang ke Melaka walaupun agak jauh dari UKM. Namun, kami amat berpuas hati. Saya harap saya akan dapat berkunjung ke sana lagi untuk kali yang ke2. InsyaAllah.

0 comments:

Post a Comment