REFLEKSI 5

Saturday, April 24, 2010

Disediakan oleh:
Ahmad Kamaluddin Bin Rofien (A115978)

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM. Terlebih dahulu saya ingin mengucap syukur kepada Allah s.w.t kerana memberi peluang pada saya untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang madu lebah ini. Di samping tujuan yang sebenarnya membuka peluang pada saya sendiri untuk membuka mata saya bagaimana madu diproses dan di jual. Pada 4hb Mac 2010 saya dan ahli kumpulan saya telah pergi ke Giant BB di Melaka untuk melihat sendiri bagaimana madu di hasilkan dan dipasarkan. Setibanya di sana kami telah bertemu dengan salah seorang pengurus syarikat Giant BB dan di beri taklimat mengenai lebah dan madu.
Saya berasa teruja kerana baru saya tahu bahawa sebenarnya jika kita ada kemahuan dan niat madu yang kita anggap susah mendapat pasaran kerana persaingan sebenarnya mampu membuatkan kita maju lebih dari yang kita sangka. Cuma kita perlu mengetahui selok belok perniagaan ini dengan kaedah yang betul. Saya suka mendengar kata-kata Mr Ong selaku pengarah syarikat tersebut,beliau mengatakan jangan takut menanggung risiko kerana dalam dunia ini tiada apa yang mampu kita buat jika kita tidak berani dalam apa jua yang kita lakukan dan inilah yang saya rasa jika kita ingin menjadi usahawan yang berjaya.



Di sini, saya telah mengetahui selain madu untuk menghasilkan minuman kesihatan,madu juga boleh menghasilkan sabun,ubat-ubatan,rawatan muka atau ubat-ubatan. Selepas itu,keesokkan harinya kami telah dibawa ke ladang menternak lebah,di sanalah kami dapt melihat secara langsung bagaimana lebah yang diternak dipelihara di dalam kotak atau dipanggil rumah untuk menghasilkan madu. saya fikir menternak lebah adalah susah tetapi sebenarnya senang jika kita mengetahui kaedah yang betul untuk menjaga dan menternak lebah dan cara yang betul untuk menghasilkan madu dari lebah tersebut. Di samping saya dapat mengetahui bahawa menternak lebah sebenarnya tidak memerlukan modal yang besar pada permulaannya tetapi memerlukan kepakaran. Itu yang dikatakan oleh Mr. Ong.
Setelah itu,saya dan ahli kumpulan lain telah melawat dan berjalan-jalan melihat keindahan Melaka yang penuh dengan sejarah dan tarikan pelancong dari dalam negara dan luar negara. Kami berasa sungguh gembira dapat menjijak kaki ke negeri ini dan merasakan Melaka adalah satu negeri yang penuh dengan pelbagai keunikkan yang tersendiri. Akhir sekali saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada Cik Halimah Harun kerana sanggup memberi peluang pada saya dan ahli kumpulan yang lain untuk meneroka dalam bidang keusahawanan ini. Tanpa tunjuk ajar beliau saya rasa saya tidak akan terfikir bahawa jika kita ada kemahuan disitu ada jalan dan saya teringat satu kata-kata hikmat, tiada jalan mudah untuk sampai ke destinasi tanpa ada rintangan.. sekian terima kasih pada semua yang menjayakan tugasan untuk subjek Sains Kehidupan dalam Pendidikan ini.

0 comments:

Post a Comment