REFLEKSI 3

Saturday, April 24, 2010

Disediakan oleh:
Mohd Zamzul Bin Che Ismail (A1115137)

Pada 4 Mac 2010 yang lepas, saya bersama-sama 4 ahli kumpulan yang lain bertolak ke Melaka untuk membuat lawatan ke Muzium Lebah Sedunia bagi menyiapkan salah satu tugasan kursus Sains Kehidupan dibawah kendalian Cik Halimah Harun Sebagai ketua kumpulan, saya bertanggungjawab dalam memastikan keselamatan ahli-ahli kumpulan sepanjang lawatan ini. Muzium ini menyediakan pelbagai jenis madu dan kami mendapat banyak maklumat-maklumat tentang madu daripada Mr Wong iaitu salah seorang pekerja di muzium tersebut. Layanan mesra yang diberikan oleh mereka membuatkan kami tidak segan untuk bertanya dengan lebih mendalam tentang lebah madu ini.
Terdapat pelbagai jenis madu dipamerkan di sana untuk perhatian para pengunjung baik dari dalam mahupun luar negara. Setiap ahli kumpulan menjalankan tugas masing-masing dalam memastikan tiada maklumat yang tercicir tentang lebah madu ini. Kami dinasihatkan oleh Mr Wong agar melawat sendiri tapak penternakan lebah yang terletak di Bukit Katil untuk mendapatkan maklumat yang lebih terperinci tentang lebah.Setelah meninjau sekitar muzium sambil bergambar untuk dijadikan kenangan,kami tidak melepaskan peluang untuk mencuba madu-madu yang mempunyai pelbagai khasiat dan kegunaan itu setelah mendapat keizinan daripada pihak muzium. Setelah berpuas hati dengan segala maklumat yang diberikan,kami menyerahkan sedikit cenderamata dari UKM sebagai tanda penghargaan kami kepada pihak muzium sebelum bertolak pulang ke tempat penginapan.
Pada 5 MAC 2010, kami bertolak ke Bukit Katil pada pukul 9 pagi. Perjalanan ke sana mengambil masa lebih kurang sejam dimana temujanji kami dengan pemilik ladang tersebut pada pukul 10 pagi. Kami terpaksa menunggu seketika kerana Mr Ong iaitu pemilik ladang tersebut sedang berurusan dengan pelangan-pelangannya.Setelah semua selesai,Mr Ong sendiri membawa kami melawat ladang tersebut yang terletak tidak jauh dari kedai tersebut. Kami berasa sangat bangga kerana Mr Ong sendiri yang membawa kami ke sana walaupun beliau sibuk dengan urusan kerja yang lain. Perjalanan ke sana mengambil masa lebih kurang 15 minit.
Pada mulanya kami agak bimbang jika sekiranya kami tidak dapat kerjasama yang sepenuhnya daripada beliau memandangkan beliau merupakan seorang usahawan yang berjaya dan setiap masa dan waktu dipenuhi dengan urusan-urusan kerja. Sangkaan kami sama sekali meleset apabila Mr Ong memberikan kerjasama yang sangat baik sepanjang temu bual dengaannya berlangsung.Beliau sedia berkongsi pengalaman dari peringkat awal memulakan perniagaan sehinggalah menjadi seorang usahawan yang berjaya sekarang. Sikap beliau yang cukup peramah membuatkan kami semakin bersemangat untuk mengorek rahsia kejayaan beliau dalam perniagaan sebagai motivasi kepada diri kami untuk berjaya di masa depan.






Selain itu,kami cukup terkilan kerana tidak dapat melawat ke kilang pemprosesan madu yang dimiliki oleh Mr Ong sendiri atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Ia sedikit sebanyak merencatkan usaha kami untuk mendapatkan maklumat yang lebih terperinci tentang pemprosesan madu.Namun begitu,dengan penerangan yang cukup jelas dari Mr Ong,ia sedikit sebanyak menampung kekurangan maklumat pemprosesan madu.Mr Ong banyak membantu kami dalam memberi input-input penting dalam pemprosesan lebah.
Ribuan terima kasih diucapkan kepada Mr Ong dan pihak-pihak yang terlibat sepanjang kami berada disana. Kerjasama dan layanan yang diberikan membuatkan kami teruja untuk datang lagi jika ada masa yang terluang. Banyak pengalaman-pengalaman berharga dan kata-kata perangsang diperolehi sepanjang kami berada di sana.
Kami tidak lupa memberikan sedikit cenderamata dari UKM sebagai tanda penghargaan dari kami dan Mr Ong juga menghadiahkan 5 botol madu kecik kepada kami sebagai tanda menghargai usaha kami yang datang dari jauh untuk meneroka dunia perniagaan pada masa kini. Semoga apa yang kami perolehi sepanjang lawatan ini akan menjadi semangat baru untuk kami menerokai alam perniagaan pada masa akan datang.

0 comments:

Post a Comment